De voorbije twee weken konden de kijkers zich verdiepen in wat de VRT “feiten” noemt. Ze zouden jou en mj komen vertellen waar we vandaan komen. Om dat te bereiken zond Canvas “Whispers of the earth” en “Human” uit. Zoals ze het zelf aankondigen: “Topwetenschappers nemen ons mee op een reis door de tijd, van de vroegste oorsprong van de aarde tot de wereld zoals we die vandaag kennen.” Hat neemt natuurlijk alle twijfels weg. Het is wetenschappelijk bewezen en het zijn topwetenschappers die het eo voorstellen alsof ze erbij waren. Geen vragen, geen bescheidenheid, het bewijs is niet nodig, want dat is toch evident.
Ze verduidelijken; “Onze planeet is 4 miljard jaar oud – en elk mineraal, elke rots en elk kristal vertelt een stukje van dat verhaal. In deze documentaire nemen topwetenschappers ons mee op een reis door de tijd, van de vroegste oorsprong van de aarde tot de wereld zoals we die vandaag kennen. Wat blijkt: zonder mineralen was er nooit leven geweest. De band tussen de minerale wereld en alle levende wezens op aarde is dieper en intrigerender dan we ooit vermoedden. Met verbluffende animaties en beelden wordt die onzichtbare verbinding voor het eerst echt zichtbaar.”
Het is duidelijk, ze willen dat de religie – het geloof – van de evolutieleer – in onze geest wordt geplant, want als dat waar is heeft christelijk geloof – of welk ander geloof in een hogere macht, in verlorenheid en behoefte aan een Redder – geen enkele zin. Als de Bijbel niet op zijn woord kan worden genomen, zijn gelovigen de meest beklagenswaardige mensen. Maar dit is wat er gebeurt, wanneer gelovigen proberen hun geloof in overeenstemming te brengen met de “wetenschap”, in de veronderstelling dan wetenschap wetenschap is – en daarom onfeilbaar, want het is bewezen.
Maar wat zien we, dat deze wetenschap, haar aannames, haar bepalingstechnieken, haar behoefte voor bewijslast afwijkt van alles wat kan doorgaan voor wetenschap? In plaats daarvan krijgen we aanname op aanname, hypotheses die een vrije loop gaan, fantasten die hun verbeelding laten spreken en de ene “topwetenschapper” na de andere die hierbij aanhaakt. Waarom is dit zo interessant? Vooral omdat het populair is. Het ondergraaft religie. Het helpt mensen af van hun God, want dat is een pottenkijker die we liever kwijt zijn.
De vraag wordt gesteld: “Hoe zijn wij geworden wie we zijn?”
“Wetenschapper” (het is niet meer “top”) Ella Al-Shamahi duikt in het verbazingwekkende verhaal van de oorsprong van de mensheid.
“Paleoantropologe Ella Al-Shamahi onthult het ongelooflijke verhaal van de mensheid gedurende 300.000 jaar menselijke evolutie en hoe we – dankzij nieuwe ontdekkingen – leren dat het verhaal vreemder en verrassender is dan we ooit hadden gedacht. Toen Homo sapiens in Afrika ontstond waren we niet alleen: er leefden destijds minstens zes andere mensensoorten. In de documentaire reeks ‘Human’ wordt onderzocht hoe we van slechts één van de vele mensensoorten zijn uitgegroeid tot de dominante levensvorm op aarde.”
Is het zo dat de Bijbel “religie” is, en evolutie “wetenschap”? De waarheid is dat de Bijbel meer wetenschappelijk is dan de wetenschap – of wat ervoor doorgaat, en dat er voor al de gebeurtenissen (inclusief het scheppingsverhaal en de dateringen) betere gronden zijn dan wij denken. Gelukkig zijn er ook andere (top)wetenschappers die met een andere bril durven kijken naar het verhaal van de aarde en van het ontstaan van de mens.
Dat is de reden waarom we de flyermap “Schepping” samenstelden. Hierin vind je meer dan 150 voorbeelden van hoe onmogelijk het verhaal van die wetenschappers is, eender over welk domein het gaat: astronomie, geologie, biologie, planten, dieren, planeten, leven… Blijf wakker en onderscheid het echte nieuws en fake nieuws…


