Koffie
goed tegen kanker ?
Vinson besloot
dranken op de aanwezigheid van hun stoffen te onderzoeken.
Eerst probeerde hij thee en chocolademelk en ontdekte hij
dat in dranken meer antioxidanten te vinden zijn dan in
vast voedsel.
Koffie goed
tegen kanker?
“Hoogleraar Joe Vinson
van de universiteit van Scranton in de staat Pennsylvania
deed zijn bevindingen min of meer toevallig. Wetenschappers
wisten al dat in groenten, fruit en graan veel
antioxidanten zitten. Vinson besloot voor de verandering
eens dranken op de aanwezigheid van de stoffen te
onderzoeken. Eerst probeerde hij thee en chocolademelk en
ontdekte hij dat in dranken meer antioxidanten te vinden
zijn dan in vast voedsel. Toen hij vervolgens koffie ging
onderzoeken, kwam hij erachter dat daarin nóg veel meer van
de heilzame stoffen zit.
Uit het onderzoek bleek dat een gemiddelde Amerikaanse
koffiedrinker 1.299 milligram antioxidanten binnenkrijgt
uit koffie. Dat is vier keer zo veel als in de dagelijks
gemiddeld gedronken hoeveelheid thee. Op de derde plaats in
rang komt een banaan met 'slechts' 76 milligram.
De antioxidant in koffie heet polyphenol en beïnvloedt
volgens Vinson op een goede manier enzymen en genen in het
menselijk lichaam, waarmee de kans op verschillende kankers
wordt verkleind. Hoewel bekend is dat koffie mensen
onrustig kan maken en het cholesterolgehalte in het bloed
kan verhogen, is meer koffie toch goed volgens Vinson.
Iemand die vier koppen koffie verspreid over een dag
drinkt, heeft minder kans op bijvoorbeeld leverkanker dan
iemand die slechts twee koppen drinkt, aldus de hoogleraar.
Vorig jaar publiceerde de Harvard School of Public Health
al een rapport waarin werd gesteld dat koffiedrinkers
minder kans hebben de meest voorkomende vorm van diabetes
te krijgen. Mannen die zes of meer koppen koffie op een dag
drinken hebben volgens het onderzoek 50 procent minder kans
op diabetes type 2.”
Ja, dat is het. Die mensen die toch leverkanker krijgen, of
die toch diabetes krijgen... die hebben te weinig koffie
gedronken.
Waar hadden we dergelijke uitspraken trouwens nog gehoord?
Een glaasje wijn op zijn tijd...
Verbaast me dat deze artikels zijn gelinkt aan koffiesites.
Er is zelfs een voorlichtingsbureau koffie en gezondheid...
Daar zaten we op te wachten.
Heb je het door? Na groene thee en zwarte thee, nu koffie,
straks coca cola... de weldoeners voor de mens-heid ! Wie
kan er nog ziek zijn?
Op gezondheid.be vind ik de conclusie : “geen paniek,
het is maar statistiek!” : “,,Wiskundige
hocuspocus'', noemt de Brit John Brignell dat in zijn boek.
Volgens de scepticus Brignell degraderen epidemiologen de
wetenschap tot sterrenwichelarij en jagen ze de mensen met
hun onderzoeken nodeloos de daver op het lijf. De meeste
leken begrijpen nauwelijks het verschil tussen '50 procent
meer kans' en 'vijf keer meer kans' en met een begrip als
relatieve risico's weten ze zich al helemaal geen
raad.”
De
Goed Nieuws-brief
is een driemaandelijks tijdschrift dat sinds 1993 wordt
uitgegeven door de Levensark (Christelijke Vereniging voor
Natuurlijke Hygiëne). Het tijdschrift onderstreept de
relatie tussen fysieke en geestelijke gezondheid en
persoonlijke verantwoordelijkheid.